Článek
Na rozdíl od srážky z roku 1969 na dnes už zrušeném pokračování stávající linky č. 5, o které ležel spis v městském archivu, o nehodě z roku 1975 se oficiálně vůbec nevědělo.
„Všechno se asi ututlalo a nic se nevyšetřovalo, vůbec jsem nebyla na žádném výslechu,“ řekla Právu již dříve průvodčí Šmahlíková. Nyní se už ví, proč. Do redakce Moravskoslezského deníku anonym poslal kopii usnesení o zastavení trestního stíhání, ze kterého vyplývá, že nehoda se stala 5. května 1975. O tři dny později pak řidič dostal prezidentskou amnestii a vyšetřování bylo zastaveno.Také dispečer tak unikl trestu.
Protože jde o nehodu, která se stala na úplně stejném místě jako tragická srážka z letošního 11. dubna, vyrazí její vyšetřovatelé už podruhé do archivů. „Mohu potvrdit, že máme už dva písemné dokumenty, které hovoří o dvou nehodách z historie. První je spis z roku 1969, nyní máme i kopii usnesení z roku 1975. Budeme se snažit zjistit, ve kterém archivu je uložen další spis a i ten si potom vyžádáme,“ řekla mluvčí severomoravské policie Soňa Štětínská.
Zraněno bylo 17 lidí
Nehoda z roku 1975 se stala v zatáčce u porubského koupaliště. Ve směru z Vřesiny do Poruby tehdy jela prázdná souprava a v zatáčce došlo ke srážce s protijedoucí, plně naloženou tramvají. V policejním usnesení se hovoří o 17 lehce zraněných cestujících.
Zastupující ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek řekl, že informace o srážce z roku 1975 nemá. „Nahlédl jsem pouze do spisu k nehodě z roku 1969, která se ale nestala na trati číslo 5, jak všichni tvrdili, ale na jiné jednokolejce v Porubě. O další nehodě z roku 1975 nemám žádné informace, proto se mi k tomu těžko zaujímá nějaké stanovisko,“ řekl.
Jisté je, že na lince číslo 5 v minulých letech už několikrát srážka tramvají hrozila a dopravní podnik to neoznámil, i když to byla jeho povinnost. Drážní inspekce proto v nejbližších dnech zahájí s DPO správní řízení. Hrozí mu až desetimiliónová pokuta.