Článek
Jedním z nich je i metodický www.rvp.cz, jehož cílem je vytvořit prostřednictvím internetu podporu pedagogům při realizaci školské reformy. Realizátorem tohoto již několikamiliónového projektu, do kterého by v příštích letech mohlo natéct dalších 85 miliónů korun a který byl dosud spolufinancován z Evropského sociálního fondu a z rozpočtu České republiky, je Výzkumný ústav pedagogický (VÚP), což je přímo řízená organizace ministerstva školství. To dotace čerpá.
Podle ministra školství Ondřeje Lišky (SZ) stál doposud tento portál přes 13 miliónů korun.
Prezident NKÚ: cena je obrovská
„Cena se mi zdá opravdu velmi vysoká za předpokladu, že se portál nepoužívá jako integrační platforma všech aplikací ministerstva školství a používá se pouze jako jednoduchý portál obsahující články a odkazující na jiné weby,“ řekl Právu vedoucí katedry informačních technologií VŠE v Praze Jiří Voříšek.
„Portál bychom dokázali vytvořit do sto padesáti tisíc. Jsou tam totiž vyloženě textové věci,“ vyjádřila pro Právo Veronika Tvrdá, expertka ze společnosti AVT design, která se zabývá tvorbou webových stránek. „Podobné věci děláme i pod sto tisíc korun.“ Prezident Nejvyššího kontrolní úřadu František Dohnal se nechal slyšet: „Podnět k šetření tohoto portálu jsme zatím nedostali, ale určitě se podíváme do materiálů ministerstva školství, kde provádíme pravidelné kontroly. Cena portálu je ale obrovská. Za to by jich mohlo být deset.“
Ředitelé škol: vůbec to neznáme
A co učitelé? „Portál vůbec neznám, nic mi to neříká,“ řekla Právu ředitelka pražské ZŠ Vodičkova Jana Králová s tím, že jejich učitelé ho k výuce také nepoužívají. Její slova potvrzuje i ředitel ZŠ Blažkova v Brně Jiří Košťál: „Portál rovněž prakticky nevyužíváme. Pouze minimálně, není to hlavní vodítko.“
„Vezmeme-li v potaz věkové složení učitelů, úroveň jejich počítačové gramotnosti a často středoškolskou kvalifikaci, je to vyloženě plýtvání penězi,“ nechal se slyšet ředitel pražské ZŠ, který si nepřál být jmenován. Z dalších třiceti oslovených ředitelů a učitelů po celém Česku o portálu nevěděl ani jeden.
Rozhovor s ministrem Ondřejem Liškou: |
---|
Portály podrobně prověřuji |
Jaké byly celkové náklady na vytvoření portálu Rvp.cz určeného pro školy a učitele?
Podle údajů, které mám k dispozici, to od roku 2004 do roku 2007 dělá 13,334 miliónu korun.
Kolik peněz šlo z Unie?
Z Evropského sociálního fondu to bylo 9,849 miliónu korun.
Kolik stál hardware?
Dva servery za 38 tisíc a 35 tisíc korun.
A software?
Výzkumný ústav pedagogický využívá vlastní systém založený na bezplatném softwaru a „jede“ to na linuxu. Pak Adobe acrobat professional pro úpravu příloh nebo ukázek.
Jaké firmy portál vlastně vypracovaly?
Firmy byly zapojeny pouze do tvorby grafiky. Poprvé v roce 2004 firma IIS. V roce 2006 úprava grafiky firmou Vlha. Programování a ostatní práce zajišťují přímo pracovníci VÚP, což pokládám za správné a úsporné.
Kolik peněz bylo firmám vyplaceno?
Opět cituji podklady: IIS, spol. s r. o. – 11 tisíc korun. Vlha – 45 tisíc korun.
Kolik poradců si Výzkumný ústav pedagogický najal?
Podle mých informací si žádné poradce nenajal. Jednalo se o konzultace k netmoderaci od firmy Unisono.
Kolik má portál přístupů denně?
Průměrně 2500 denně, to jsou data z nezávislého auditu firmy Toplist.
Příspěvky různých autorů jsou honorované, kolik činí běžný honorář? Proč jsou často příspěvky části skript vysokoškolských pedagogů?
Odměna za normostranu je 300 korun. Průměrný honorář činní 1800 korun. Co se týče vašeho tvrzení o skriptech, tak podle mých informací se nezakládají na pravdě. Převážnou většinu příspěvků na Rvp.cz tvoří popisy hodin, projektů a výukových lekcí od učitelů z praxe.
Jak portál funguje? Kolik lidí ho obstarává?
Technicky má portál 11 regionálních koordinátorů. Pak jsou tu 4 koordinátoři vzdělávacích sekcí, 2 koordinátoři DUM a komunity, hlavní manažer, 3 editoři, 2 techničtí redaktoři, PR, 4 garanti tematických vstupů, 2 programátoři, odborní recenzenti. Nejedná se o plné úvazky, což opět pokládám za rozumné.
V rámci dalšího projektu, a to Metodika II, má jít do portálu ještě 85 miliónů? Proč?
Zdůrazňuji, že zatím se jedná pouze o projektový záměr Výzkumného ústavu pedagogického. Tento projekt bude procházet nejrůznějšími úrovněmi schvalování jak v rámci ministerstva, tak i schvalovacím procesem operačních programů. Těch 85 miliónů je projektováno na pět let.
Na co tolik peněz?
VÚP se domnívá, že vzhledem k množství plánovaných výstupů – národní úložiště vzdělávacích materiálů, komplexní systém metodické podpory, e-learningové vzdělávací kurzy, rozvoj dovednosti pedagogů, 6500 digitálních vzdělávacích objektů atd. – je cena spíše podhodnocená. Kurikulární reforma neskončila, ta nejnáročnější část je teprve před námi. Budou se zavádět další RVP a vlastní implementace, a to s sebou nese rozšíření stávajícího stavu včetně vzdělávacích sekcí.
Proč jsou portály ministerstva školství určené pro školy a učitele duplicitní? Proč zde jsou stejné prokliky na tytéž přímo řízené organizace ministerstva a rovněž totožné informace?
Víte, že jsem při svém nástupu řekl, že chci odstranit případné duplicity v činnostech organizací přímo řízených ministerstvem školství, že mám v úmyslu celý systém zjednodušit a zpřehlednit tak, aby byl efektivnější a flexibilnější a aby poskytoval odpovídající informace.
Jak jste pokročil?
V současné chvíli si nechávám zpracovat analýzu funkčnosti, finanční náročnosti, duplicity a efektivnosti jednotlivých portálů. Z mých prvních poznatků však vyplývá, že Rvp.cz se s žádným jiným nedubluje. Žádný jiný portál neposkytuje komplexní metodickou podporu kurikulární reformě. Mimochodem, pokud už mluvíme o „portálech“, tak ty jsou pouze dva – Rvp.cz a Edu.cz (realizace Edu.cz stála 26 miliónů Kč, pozn. redakce), a každý má na starost něco jiného. (Existují ještě další portály ministerstva školství, např. Infoabsolvent.cz. Na mnohé, které vytvořily různé soukromé organizace, ministerstvo přispělo miliónovými dotacemi: např. na Webhumanita.cz – přes 4 mil. Kč.)
V čem konkrétně se portál Rvp.cz odlišuje od jiných portálů přímo řízených organizací ministerstva školství?
Rvp.cz je jediný portál ministerstva, který poskytuje garantovanou ucelenou metodickou podporu v oblasti kurikulární reformy. Je zaměřen na všechny vzdělávací stupně soustavy od mateřských škol po střední vzdělávání včetně vzdělávání speciálního. Je hlavním střediskem podpory školské reformy na internetu a vznikl dávno před mým nástupem do čela úřadu.
Z jakého důvodu nemá ministerstvo pouze jeden portál, kde by bylo vše pohromadě?
Každý z portálů se vždy věnuje určité problematice, která je svým způsobem specifická. Myšlenkou o jednom portálu se zabývám od svého nástupu do funkce. A při revizi systému přímo řízených organizací se budeme zabývat i touto otázkou. Vezměme si třeba Edu.cz – tam je určitě nevyužitý potenciál.