Hlavní obsah

Pod Pendolinem nejspíš praskla kolejnice

Právo, Josef Koukal
PRAHA

Policie ani Drážní inspekce zatím nemají žádné důkazy, že by sobotní vykolejení vlakové soupravy Pendolino u pražských Dolních Počernic někdo zavinil úmyslně. Nejpravděpodobnější příčinou nehody se zdá být prasklá kolejnice. České dráhy, které už v sobotu tvrdily, že koleje někdo poškodil, ale dál poukazují na to, že v minulosti se v okolí útoky na koleje objevily.

Foto: PRÁVO\Michaela Říhová, Právo

Vlak Pendolino, který vykolejil 1. prosince nedaleko stanice Praha-Dolní Počernice.

Článek

„V téhle lokalitě už byl sabotér, který nařezával koleje, oblast Kyjí je asi velmi vděčná,“ říká mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Vlak vykolejil v sobotu v rychlosti asi 100 kilometrů v hodině. Škoda na soupravě je 25 miliónů korun.

Policie případ do souvislosti s jinými útoky na trať zatím nedává. „Nejprve je třeba dokončit znalecké zkoumání,“ říká pražský policejní ředitel Petr Želásko. Případem se zabývají policisté z třetího pražského obvodu. „Pokud se potvrdí, že šlo o technickou závadu, zůstane to tam, kdyby šlo o úmyslné zavinění, pak by případ převzala správa hlavního města Prahy,“ vysvětluje Želásko.

Utržený kus koleje policie zajistila pro expertízu. Výsledek očekává do čtrnácti dnů. Kromě samotné koleje policie zkoumá také vzorky odebrané z místa nehody kvůli možné přítomnosti povýbuchových zplodin. To pro případ, že by někdo kolejnici odpálil výbušninou.

„Pro mě je to zatím klasický lom kolejnice,“ uvádí mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera. Na uzavření expertízy má inspekce půl roku, tak dlouho ale případ zdržovat nechce.

V pondělí ani nepotvrdil víkendovou zprávu, že kolejnice byla naříznutá. „To tvrdí České dráhy. My o žádném zářezu nic nevíme. Ostatně expertíza ukáže, jestli tam byla pilka nebo třeba teplotní vlivy,“ konstatuje Kučera.

Poškozené koleje. Kvůli nim rychlovlak vykolejil.foto:/PRÁVO\Michaela Říhová

Podle něj je úsek trati u Dolních Počernic problémový a několikrát tam už kolejnice praskla. „Není to ani první případ, kdy se při vykolejení odlomil takhle velký kus koleje. Z čistě technického hlediska to sice není úplně běžné, ale ani zvlášť mimořádné. Známe i větší lomy,“ dodal mluvčí inspekce.

Kontroly dvakrát týdně

Podle mluvčího Českých drah Kubaly na vlaky Pendolino ještě nikdo přímo nezaútočil. I kdyby v sobotním případě šlo o sabotáž, pachatel by stěží mohl předpokládat, že nehoda postihne zrovna tuto soupravu. „Tam mohla jet jiná souprava, nákladní vlak, cokoli,“ říká Kubala.

Stav kolejí v místě nehody kontrolují podle Kubaly dvakrát týdně pochůzkáři, dvakrát do roka se koná defektoskopická zkouška, která má prověřit i skryté vady materiálu.

Nejrychlejší český vlak Pendolino

  • Pendolina Českých drah vyjela na spoje SuperCity do Ostravy v prosinci 2005. Krátce nato ale z provozu vypadlo všech pět souprav. Nejrychlejší český vlak byl nasazen do řádného provozu s šestiletým zpožděním.
  • Název Pendolino, který se pro soupravu vžil, označuje obecně typ vlaku s výkyvnými vozovými skříněmi. Takové konstrukční řešení umožňuje projíždět oblouky až o 30 procent vyšší rychlostí než u konvenčních vlaků. Technologie byla vyvinuta v 70. letech společností Fiat a první Pendolino vyjelo na trať v květnu 1988. 
  • Česká verze umožňuje jízdu rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Ve skutečnosti však jezdí nejvýše stošedesátkou, protože české tratě zatím nejsou pro vyšší rychlost přizpůsobené. Kapacita soupravy je 331 míst (+2 pro invalidy), z toho v 1. třídě 105 míst.

„Pochůzkáři tudy prošli dva dny před nehodou, defektologie se prováděla před měsícem,“ říká Kubala.

Související články

Počernice vyděsila víkendová nehoda pendolina

Na místě sobotního vykolejení expresu Pendolino v Dolních Počernicích se usilovně pracovalo i v neděli. Několik desítek drážních zaměstnanců zde vyměňovalo...

Výběr článků

Načítám