Článek
„V těch botách to zvládnete, trasa není tak náročná. Je tam pár plošinek a několik žebříků,“ komentuje prodavač vstupenek mojí městskou obuv, zatímco začíná zlehka poprchávat. Nutno podotknout, že v teniskách se dá sice vcelku dobře projít nějaká vycházková trasa v Českém Švýcarsku či na Šumavě, Slovenský ráj je ale úplně jiná liga. Obzvlášť při dešti.
Národní park čítá zhruba nějakých dvacet roklin. Nejmenší Zejmarská je vhodná pro ty, kteří mají třeba méně času nebo si zkrátka na větší výšlap netroufnou. Zároveň tam ale návštěvník získá představu, jak Slovenský ráj vypadá.
První minuty cesty nejsou ničím neobvyklé. Ale jakmile se začíná stoupat po plošinkách, které jsou přichyceny ke skalám, a pohodlná prašná stezka se mění v hopsání po kluzkých kamenech, které se přes měkké podrážky zarývají do chodidel, je jasné, že si ze mě prodavač vstupenek udělal dobrý den.
Cesta nahoru dává zabrat, není fyzická náročná, ale bez vhodné obuvi je nutné se neustále přidržovat všeho, co se nabízí. Naštěstí jsou na mnohých místech řetězy, které poskytují jištění před uklouznutím. Překvapením jsou také žebříky, nacházející se mnohdy jen několik kroků od lesních vodopádů, které vyloženě vybízejí k focení.
Nejnověji otevřenou roklinou Kysel pak vede zajištěná cesta ferrata, na kterou je nutné si půjčit také vybavení. Terén je v ní totiž už natolik členitý, že nebylo možné opatřit ji pouze plošinami a žebříky.
„Razíme heslo, že Slovenský ráj se dá navštívit v každou roční dobu,“ tvrdí Martin Michálek z Košice Region Turizmus. V zimě je samozřejmě třeba dobré vybavení nepodcenit, na boty nazout řetězy a dostatečně se obléknout. Zasněžený ráj návštěvníkům zajisté nabídne zase zcela jiné zážitky a výhledy než od jara do podzimu.
Do celého národního parku stojí vstup jedno euro, za 50 centů se dá přikoupit i horské pojištění. Vstupenka platí po celý den, v závislosti na časových možnostech tudíž lze stihnout i více míst. |
Železnice do krajiny zapadá
Přímo do srdce Slovenského ráje se návštěvníci mohou dostat velmi pohodlně vlakem. Železnice vede podél jeho jižní části a pokračuje dále do sousedních národních parků Muránská planina a Nízké Tatry. Nástupními místy jsou v tom případě obec Margecany, která leží asi 40 minut od Košic, a z druhé strany Bánská Bystrica.
Dostat se na zajímavá místa parku je vlakem mnohem snazší, například turisté, kteří vystoupí ve vesničce Dědinky, budou moci navštívit zmíněnou Zejmarskou roklinu, která je hned za kopcem, a z vrchů uvidí na nádrž Palcmanská Maša, o které místní říkají, že je malým slovenským fjordem. To kvůli tomu, že je zasazená do poetických kopců. „Kdybyste se chtěli ukrýt před světem, stačilo by vystoupit z vlaku někde po cestě. Mnohá místa jsou natolik odlehlá, že se k nim odjinud ani nedá dostat,” říká Michálek.
Směrem dál k Muránské planině je zastávka Dobšinská ledová jeskyně, která se, jak už název napovídá, nachází nedaleko největší zaledněné jeskyně nejen na území parku, ale i na celém Slovensku. Kdysi se v ní dokonce i bruslilo, dnes sem můžete vyrazit alespoň na klasickou prohlídku. Ceny vstupného naleznete zde.
Rady na cestu
Jak se tam dostat?
O Slovenský ráj se dělí tři regiony — největší část národního parku spadá pod Košický, menší pod Prešovský a Bánskobystrický. Při cestě vlakem se dá parkem projet z východu od Margecan a ze západu od Bánské Bystrice.
Pokud radši volíte cestu vlastním automobilem, ale zároveň se vám nechce strávit kolem sedmi až osmi hodin za volantem, můžete využít služeb autovlaku. Ten jezdí denně z Prahy, staví v Popradu, Košicích a končí až v Humenném.
Pokud zvolíte jeho noční variantu, je nespornou výhodou, že jen naložíte auto a přes noc můžete v klidu spát. Ráno se auto vyloží a vy pohodlně pokračujete v cestě.
Taková varianta je ale samozřejmě trochu dražší než po vlastní ose. Při současných cenách benzínu či nafty a spotřebě osmi litrů na sto kilometrů vychází cesta z Prahy do Popradu na zhruba 1200 korun. Vozidlo a řidič mají cenu autovlaku za 1709 korun, dalších 339 korun je příplatek za lůžko. Každý další cestující poté platí 556 korun a samozřejmě opět příplatek za lůžko, pokud chce přes noc opravdu komfort. Kompletní informace a ceník autovlaků najdete zde.
Z podtatranského Popradu se dá skrz Slovenský ráj projet od severu směrem na jih přes Kopanecké sedlo, silnice je ovšem přístupná pouze v létě.
Co vidět?
Slovenský ráj jsou především rokliny, těch je tam zhruba dvacet, mezi nejvytíženější patří Suchá Belá, dále se tu nachází nejmenší Zejmarská či nejdelší Prielom Hornádu.
Dalšími místy, které by vám neměly uniknout jsou Dobšinská ledová jeskyně nebo Medvědí jeskyně.
www stránky
Zážitkem je i samotná jízda starými motoráky, které pasažéry navrátí do jejich dětství. V čase, kdy projíždí národním parkem, míjí vlak jen pár menších obcí či samostatných domků. Jinak se klikatí údolíčky, přejíždí přes kamenné viadukty a nabízí cestujícím pohledy na zvlněné kopce.