Hlavní obsah

Nejčastější omyly při výběru dovolené

Novinky, Ing. Eva Mráčková, Asociace cestovních kanceláří ČR

Nabídky jsou psány tak, aby zaujaly na první pohled. Čtěte je ale celé pečlivě, aby nedošlo k nedorozumění a zklamání.

Foto: archiv ACK ČR

Nejčastější omyly při výběru dovolené

Článek

Jak to tam vypadá

Cestovní kanceláře i hotely uvádějí v popisu pochopitelně to, o čem předpokládají, že klienty zaujme, že to preferují. Jenomže co vyhovuje jednomu, může být pro druhého naopak nežádoucí. Takže u každé popsané vlastnosti si představte její dopad na vás.

Živé středisko a bohaté společenské vyžití znamená zpravidla také hluk dlouho do noci, který nevadí účastníkům zábavy ani tomu, kdo si rád v noci posedí a ráno přispí. V horkém klimatu je takový posun oblíbený. Klidné místo může naopak znamenat, že si budete užívat odpočinku a přírody v odlehlém místě vzdáleném od zábavy, a možná i od obchůdků a místního života. Můžete tak dát spát malé děti bez problémů v obvyklou hodinu.

Výborné podmínky pro windsurfing signalizují, že si tam sportovci užijí, ale také že tam pro málo zdatné plavce mohou být hůře zdolatelné vlny. Při pochybnostech se proto ptejte a pátrejte v recenzích.

Dávejte pozor na přesné významy slov

Písčitá pláž ještě neznamená, že je takové i mořské dno; písek může být navezen mezi úchvatná skaliska (pak byste potřebovali boty do vody, ale zase je tam romantičtěji a není zkalená voda…).

Balkón s nádherným výhledem na moře si užijete na ranní, polední i večerní siestu, ale zpravidla to znamená, že je výše nad mořem, které od vás může být snadno přístupné výtahem, ale také třeba jen po schodech nebo delší cestou.

Hotel u moře ještě neznamená, že leží u pláže. Břeh může být skalnatý, hotel může ležet v městečku na nábřeží atp. Mořský vánek je ale zajištěn.

Dočtěte popis ubytování a podmínky až do konce – např. klimatizace může být v provozu jen v hlavní sezóně, krytý bazén zase jen mimo ni atp.

Foto: archiv ACK ČR

Hotel s nádherným výhledem na moře – z půli cesty k vodě

Co vlastně kupuji (zájezd x pobyt x šedá ekonomika)

Pobyt, dovolená atp. jsou pojmy bez právního obsahu ve spotřebitelských vztazích. Pro ty je důležité vědět, zda jde o zájezd cestovní kanceláře, nebo o jednotlivou službu. Proč? Protože pro smlouvy o zájezdu (dříve cestovní smlouvy) platí podstatně přísnější ochrana klientů, a to včetně pojištění pro případ úpadku cestovní kanceláře. Pro jednotlivé služby platí i v cestovním ruchu jen obecná úprava spotřebitelských smluv a není zde žádné jištění pro případ úpadku dodavatele. To znamená, že když kupujete jen ubytování, nejde o smlouvu o zájezdu a vaše peníze nejsou zajištěny pro případ úpadku žádného dodavatele.

Kapitola sama pro sebe je obcházení zákona, kdy se služby potřebné pro zájezd rozdělí a polovinu z nich (zpravidla dopravu) zajišťuje jedna cestovní agentura a ubytování se snídaní druhá cestovní agentura. Přísná ochrana klienta, platná u zájezdu, je tím značně ztížena (nový občanský zákoník ji sice tak nějak přiznává, pokud jde o náležitosti smlouvy, ale z toho je snadné se vykroutit) a v případě úpadku poskytovatele služby má cestující smůlu v každém případě. Musí se o sebe postarat sám a za zaplacené peníze mu nikdo neposkytne žádnou náhradu. Další věcí samozřejmě je, nakolik seriózní služby poskytuje firma, která tímto způsobem podvádí.

Foto: archiv ACK ČR

Čí zájezd kupuji

Čí zájezd kupuji

Zájezd mohu koupit přímo od organizující cestovní kanceláře nebo prostřednictvím zprostředkovatele. Zprostředkovatel je ze zákona povinen již v nabídce uvádět, kdo je organizátorem zájezdu, protože za kvalitu zájezdu a splnění všech zákonných povinností ručí organizátor – a také jen organizátor je povinen mít uzavřeno pojištění pro případ svého úpadku. POZOR – zprostředkovatelem může být i cestovní kancelář, pokud zprostředkovává prodej zájezdů jiných cestovních kanceláří, za které pak jako zprostředkovatel nenese odpovědnost. Tu má vždy pořadatel.

Na webových stránkách některých zprostředkovatelů je zjištění organizátora menším hlavolamem. Zjišťujte si však vždy, kdo je organizátorem zájezdu, který si chcete vybrat. Především proto, abyste se mohli přesvědčit o tom, zda je pojištěn – a také proto, že různé cestovní kanceláře mají různé obchodní podmínky smlouvy a také mohou mít různou pověst. Pokud zprostředkovatel organizátora zatajuje, jedná neseriózně (a protizákonně). Není také moudré svěřovat někomu své osobní údaje dříve, než dostanete k nahlédnutí návrh smlouvy včetně obchodních podmínek. Rozlišujte obchodní podmínky zprostředkovatele a obchodní podmínky organizátora (týkají se něčeho úplně jiného: podmínky zprostředkování x podmínky zájezdu).

Od koho kupuji – a kam platím

Při koupi jakékoliv služby, zvláště na internetu, důkladně prověřte, komu, za co a kam platíte. Podvodných internetových stránek je mnoho, stále se vynořují nové, často s důvěryhodně vypadající, ale okopírovanou maskou.

Kupujete-li zájezd cestovní kanceláře, ověřte si, zda je pojištěna pro případ úpadku (na webu pojišťovny, kterou cestovní kancelář musí uvést), pokud kupujete zájezd u zprostředkovatele, ověřte si navíc, zda je ke zprostředkování oprávněn a zda cestovní kancelář umožnila, aby se platilo zprostředkovateli, nebo požaduje platbu na účet cestovní kanceláře. Platební podmínky bezpodmínečně dodržujte, jinak byste mohli mít při neserióznosti nebo úpadku zprostředkovatele smůlu.

Pokud kupujete služby na bookingovém serveru či u podobného, zvl. nepříliš známého zprostředkovatele, ověřte si vždy jeho serióznost, zda uvádí adresu – sídlo, hledejte recenze. Čtěte důkladně obchodní podmínky a uvědomte si, že u zahraničního subjektu byste v případě nespokojenosti museli vymáhat náhradu v zahraničí a podle tamějšího práva.

Foto: archiv ACK ČR

Za co platím – a za co doplatím

Za co platím – a za co doplatím

K častým omylům dochází, pokud se zákazník omezí na informace u popisu objektu/místa ubytování. Za bernou minci je třeba brát, nejen co je v popisu, ale co je výslovně uvedeno, že je v ceně. Informace typu: lehátka a slunečníky na pláži, tenisové kurty atd. znamená, že tam lehátka, kurty atd. jsou, ne že je můžete použít zdarma. Podobně to platí o pokojových minibarech a trezorech.

Ani režim all Inclusive neznamená, že je zdarma automaticky absolutně všechno. Obsah all Inclusive se liší hotel od hotelu, takže je vždy třeba přečíst celý popis toho, co je v něm obsaženo. Odlišnosti jsou zvláště u restauračních středisek a la carte, sortimentu nápojů (v AI jsou zpravidla zahrnuty místní nealkoholické a alkoholické nápoje a káva ze zásobníku nebo automatu, zpravidla NE čerstvě lisované šťávy, značková vína a zahraniční lihoviny ani speciální druhy kávy) a v rozsahu sportovních služeb (ne motorové čluny, ne přístrojové potápění) a wellness služeb (zpravidla jen pro skupinové využití nebo v omezeném počtu za pobyt, ne masáže).

Může se vám hodit na službě Firmy.cz:

Výběr článků

Načítám