Článek
Kavárna nabízí místa u stolečků pod kupolí vyzdobené malbami a sochami slavných českých tvůrců. Další místa jsou v uzavřeném prostoru. Kavárnu provozuje indický řetězec Café Coffee Day a interiér vychází z toho, jak vypadají další podniky této indické firmy. Kavárna nemá vlastní toalety, a návštěvníci tak musejí použít ty u příchodu k vlakům.
„Nabízí návštěvníkům svoji vlastní kávu, která se dováží přímo z Indie a je upravena speciálně pro evropského zákazníka,“ říká mluvčí firmy Grandi Stazioni ČR Martin Hamšík.
Řetězec Café Coffee Day má po celé Indii více než 1450 kaváren. V Česku má provozovny zejména v obchodních centrech, Fantova kavárna je jeho desátou pobočkou v tuzemsku.
Odkazy na známé designéry
Vnitřní část kavárny je vybavena nábytkem, který odkazuje na známé kousky designérů 20. století. Jsou zde například křesla připomínající slavnou a dodnes vyráběnou Barcelonu Ludwiga Miese van der Rohe, jimiž je vybavena i brněnská vila Tugendhat. Ve Fantově kavárně je však kožené polstrování křesla posazeno na konstrukci dřevěné, nikoli ocelové, jako je tomu u originálu.
„My jsme přebírali Fantovu budovu v poměrně tristním stavu. Museli jsme opravit úplně všechno včetně soch od architektů Suchardy a Šalouna. Opravovala se celá výzdoba, je zde celá nová vitráž. A kromě toho, co vlastně nelze vidět, jsme opravovali zázemí a střechu,“ popisuje mluvčí Martin Hamšík.
Hlavní nádraží v Praze je kulturní památkou. Kavárna byla původně odjezdová hala, později sloužila jako místo k posezení při čekání na vlak, ale je i památkou na architekta historické budovy nádraží Josefa Fantu.
Je charakteristická vysokou kupolí, jejíž stěny zdobí typické secesní motivy i sochy připomínající česká města, do nichž v době vzniku nádraží vedla dráha z Prahy. Interiéry vyzdobili sochaři Stanislav Sucharda a Ladislav Šaloun.
Pronájem na 30 let
Italská společnost Grandi Stazioni prostory nádraží opravuje od prosince 2006. Ve vstupní hale vystavěla nové odbavovací centrum, eskalátory, výtahy a řadu obchodů. Výměnou za rekonstrukci nádraží získala od Českých drah možnost budovu komerčně využívat po dobu 30 let. Na jaře požádala o prodloužení lhůty na obnovu Fantovy budovy, která měla být hotová v říjnu 2016.
„Zatím jednáme, je třeba najít novou náplň pro využití budovy, která se po otevření nové budovy v 70. letech nepoužívá,“ uvedl mluvčí. Dokončení oprav Fantovy budovy je podle smlouvy z roku 2003 podmínkou pro prodloužení pronájmu prostor nádraží italské společnosti o dalších 20 let.