Článek
Bugatti Veyron by podle některých informací mohlo mít mnohem vyšší výkon ze svého šestnáctiválce než Devel, ale nemá. Protože prostě něco vyššího než 1500 koní je příliš na přenesení na vozovku.
Je to neekonomické, protože nárůst výkonu pak znamená extrémní nároky na všechno ostatní. Spojka, hřídele, ale třeba i setrvačník jsou vystaveny takové zátěži, že je zapotřebí jejich neúměrného zvětšování. A pak vznikne mašina na silničních kolech.
A když jsme u té mašiny, výše uvedené hodnoty výkonu s nějakou můžeme srovnat. Třeba nejrozšířenější řada elektrických lokomotiv v Česku, řada 163 (můžete ji znát také jako Pershing), má výkon podobný.
A Devel Sixteen na zkušební stolici dokázal, že zapřáhnout vůz za nějaký vlak s uhlím, třeba by s ním pohnul také. Šestnáctiválec do V (omlouváme se za původní chybnou informaci, že jde o motor do W a děkujeme za upozornění panu Schiebovi) s objemem 12,3 litru a se čtyřmi turbodmychadly o průměru 81 mm (!) prý má ještě na víc.
Odhaduje se hodnota 5000 koní, tedy 3728 kW. Naměřená hodnota je o kousek nižší, ale to asi nikoho nemrzí. Existuje ale ještě jeden mód – pro denní ježdění a standardní benzín (vyšší výkon je s vysokooktanovým benzínem). Tam vám na videu vysvětlí, že pak je výkon pouhých 2242 kW při 6900 ot./min. (otáčky se nemění) a točivý moment 3260 Nm při 6400 ot./minutu.
Takže motor je už připravený. Teď zbývá doladit to ostatní. Třeba auto, aby se nevzneslo pokaždé, když se řidič zapomene a na světlech na jedničku sešlápne plný plyn.
Ostatně to byl problém Bugatti, které při testech ztrácelo přítlak, a tak se jeho uvedení do výroby zpozdilo. Uvidíme, jak si s tím poradí u Defining Extreme Vehicles Car Industry L.L.C. Auto bylo k vidění v Dubaji, ale zatím jen jako maketa.