Článek
Auto se totiž jmenuje Tesla, jde o plnohodnotný elektromotor, tedy žádný alternativní pohon, ale pouze vůz „na baterky“. Bez benzínu či nafty, bez výměny olejů, filtrů. Bez klasického spalovacího motoru, zato se dvěma kufry vpředu i vzadu. Podle odborníků je právě limuzína modelu S, zcela průlomová, a to především svým vybavením a ovládacími prvky a pak také dojezdem až 400 kilometrů (záleží na stylu jízdy) či rychlostí nabíjení akumulátorů. Navíc jich v ČR jezdí zatím jen několik. Je to zážitek pořád ještě z oblasti sci-fi.
„Jasně že si delší jízdu musím plánovat. Ale to je záležitost, která postupným zvyšováním počtu rychlodobíjecích stanic bude časem ztrácet na významu,“ řekl Právu první majitel krasavce o síle 400 koní v Brně Martin Chládek. Sraz jsme si dali u „čerpacího stojanu“, tedy rychlonabíjecí stanice u D2 na parkovišti před obchodním domem Tesco. V Brně je už takových míst několik a poslední mimochodem vzniklo i v nových loni otevřených podzemních garážích před Janáčkovým divadlem.
Úplné nabití sedmi tisíc kapalinou chlazených článků, které jsou uloženy v podlaze vozu, trvá na dobíječce s příkonem 32 ampérů asi čtyři hodiny. Nejblíže, ve Vídni, jsou však ještě výkonnější nabíjecí stanice, kde se tento čas zkracuje na méně než polovinu. Podobné mají vznikat už v tomto roce i u nás.
„Běžně však dobíjím ze zásuvky s napětím 380 voltů doma, kde se vůz ze zásuvky s 16 ampéry dobije přes noc,“ dodává majitel, který se míní věnovat finančnímu leasingu pro případné zájemce o nákup těchto aut. Auto lze za pomoci redukce nabíjet i z běžné sítě 220 voltů, takové nabíjení však trvá i 30 hodin a majitel ho označuje spíše za nouzovou záležitost. Vozy Tesla, které se nejblíže od nás prodávají v Německu či Rakousku, lze na českém území získat (mimo dovozu ze zahraničí) také operativním leasingem.
Auto si pamatuje silnice s nerovnostmi
Jedeme. Tedy nejprve vůz odemkneme. K tomu není potřeba žádný klíč. Auto se otvírá samočinně jen tím, že jeho majitel s dálkovým zařízením k vozu přistoupí. V tu chvíli se narovnají sklopená zpětná zrcátka a rovněž vyjedou ze dveří jinak při jízdě zapuštěné chromové kliky. Aktivuje se počítač i mohutný středový displej. To je vlastně ovládací srdce vozu, počítač, který má nepřeberné množství funkcí.
Při jízdě, kdy samozřejmě funguje aktuální navigace, lze například v místech s nerovným povrchem jednoduchým ťuknutím do obrazovky takový úsek zapsat do paměti vozu. Okamžitě se upraví světlá výška podvozku a auto si už napříště tento úsek (tedy až do případného vymazání) bude vždy pamatovat a při průjezdu výšku jízdy ve vzduchových polštářích vždy upraví. Ovládací panel je rovněž připojen na internetovou síť i na speciální „tesla aplikaci“.
Auto dosáhne z klidu na sto kilometrů v hodině za necelých pět sekund, což je ve voze, který jede prakticky zcela bezhlučně, téměř neuvěřitelný zážitek, stejně jako trakcí kontrolované brzdění, které nedovolí, aby se ani při sebeprudší činnosti mohutných brzd dostal přes dvě tuny těžký vůz do smyku.
Řidič si musí však zvyknout na určitá specifika. Nejen na to, že ho nemusí například chodci při jízdě slyšet, ale třeba i na specifika při jízdě z kopce. Jakmile totiž řidič sundá nohu z „plynu“, začne auto postupně automaticky brzdit (rozsvítí se i brzdová světla) a zároveň začne fungovat automatické dobíjení baterií jízdou. Proto je dobré v tuto chvíli držet vůz alespoň částečně „pod plynem“, což lze samozřejmě sledovat na displeji.
Přes mobil zjistíte, kde auto je
Součástí dodávky pro „normální“ smrtelníky pořád ještě technického zázraku je i s vozem běžně dodávaná mobilní Tesla aplikace do chytrého telefonu. V ní si pak můžete, pokud třeba auto někomu půjčíte, zjistit, kde je, jakou rychlostí jede a co je nejdůležitější − i jaký je stav akumulátorů. Tato funkce je pochopitelně využívána majitelem především ve chvíli, kdy auto napojí na dobíjecí stanici a sám jde na jednání či na oběd.
Auto, které pohání třífázový elektromotor o síle 310 kW s otáčkami 5000−8600 za minutu a točivým momentem 600 Nm v 0−5300 ot./min., přijde podle výbavy na zhruba 65 000−90 000 eur (1,8−2,5 miliónu korun). Ceny jsou rozdílné především v technické vybavenosti (parkovací asistent, předjížděcí asistent, kdy auto vyhodnotí bezpečné předjíždění z kolony vozidel, manévr provede a opět se zařadí a podobně). Vůz, se kterým jsme jezdili v Brně, přišel v přepočtu asi na dva milióny. Nabití, tedy i dojezd u této supernovinky však přijde řádově na desetikoruny.