Článek
Malé auto velikosti pandy s pohonem 4x4 je na automobilovém trhu unikátní, navíc v terénu díky danému pohonu a své hmotnosti a velikosti dovede projet i vcelku náročným terénem. Panda je na trhu 32 let, Fiat letos představil teprve třetí generaci.
Panda 4x4 vychází z běžného modelu, díky bohatému oplastování, které vozidlu dodává „outdoorový“ vzhled, je ale rozpoznatelná na první pohled. Standardem jsou patnáctipalcová kola.
Rozměrově je tento model větší, na délku o 27 mm (nyní 3680 mm), rovněž o 27 mm narostla i šířka (1670 mm). Výška získala navíc 49 mm, jedinou stejnou hodnotou je tak rozvor náprav (2300 mm). Rozchod kol je vpředu o 1 mm větší, vzadu naopak o 7 mm kratší.
Pohon obou kol řídí elektronika, která při běžných podmínkách posílá většinu točivého momentu na kola přední nápravy. Při prokluzu se na obě nápravy přenáší stejný výkon. Ve výbavě nechybí ani elektronická náhražka uzávěrky diferenciálu (ELD), která přibrzdí prokluzující kolo a točivý moment pošle na kola s lepší adhezí.
Nová Panda 4x4 bude mít v nabídce dvouválcový motor TwinAir Turbo s objemem 0,9 litru a výkonem 84 koní. Druhou volbou bude turbodiesel 1,3 MultiJet II s výkonem 74 koní. Oba motory jsou spojeny s šestistupňovým manuálem a pro snazší jízdu v terénu mají zkrácený první rychlostní stupeň.
Světová premiéra proběhne koncem září na pařížském autosalonu. Fiat plánuje ještě představit verzi Trekking, která bude mít podobně off-roadový vzhled, poháněná ovšem budou jenom přední kola. Dočkat bychom se měli i verze na stlačený zemní plyn (CNG) s motorem 0,9 l TwinAir Bi-Fuel (80 k).