Článek
Mají stejnou koncepci, tvary i šestiúhelníkové logo – uprostřed jednoho je nápis Piaggio, u druhého LML. Jeden vyjde na necelých 90 000 Kč, druhý stojí 70 000 Kč. Důležité je podotknout, že lidé z LML (Lohia Machines Ltd.) Vespě neukradli ani tvary, ani nekopírují technologie, tak jako to třeba dělá v úvodu zmíněný Shuanghuan s modelem Noble, který zjednodušeně řečeno rozložil originální vůz Smart ForTwo na součástky, rozkreslil je na jednodušší a levnější a pak z toho poskládal auto.
Technologie do severoindické továrny v Kampuru přivezl sám koncern Piaggio, majitel Vespy. V 1983 tu spustili licenční výrobu slavného modelu PX, v Indii pod jménem Vespa 100 XE, který měl velký úspěch i v této zemi.
Předtím než v roce 1999 LML rozvázalo s Piaggiem spolupráci, slíbilo, že dalších deset let nebude své výrobky vozit na Starý kontinent. Desetileté moratorium skončilo v roce 2009 a hned poté se stroje LML objevily přímo v Itálii. Říká se, že úspěch těchto retro motorek vyprovokoval mateřskou továrnu k obnovení výroby originálu. Model PX Vespa představila letos na začátku dubna.
Celokovové stroje LML jsou od prvního pohledu retro záležitostí. Kromě nezvyklých (7) barev a jejich (8) kombinací je vidět také „kovářské“ zpracování plechů karoserie. Opravy stroje se tady neprovádí výměnou plastů, tak jako je to běžné u moderních skútrů, ale v případě pádu motorku opravíte klasickými karosářskými metodami. Plechovou karoserií ale anachronismy LML nekončí.
Všechny stroje mají přímo řazenou čtyřstupňovou převodovku, s ovládáním na levé ruce. Motorky mají také nožní parkovací brzdu a pro studené starty ručně ovládaný sytič. Samotný agregát – na našem trhu 150 ccm a později i 200i ccm – je umístěný na pravé straně stroje ve speciální výduti pod sedlem vedle kola. Motor vyvažují baterie a rezerva, schované na opačné straně.
Od března nikdo LML v Česku nekoupil
To nejdůležitější hledisko ale má být cena. Aktuální ceníky LML začínají na 69 900 Kč za model LML STAR Dlx 150 4Ts motorem o výkonu 9 koní a normované spotřebě 1,7 litru/ 100 km. V nabídce jsou dále modely STAR Dlx GT a STAR Dlx Bicolor Vintage, které jsou za zvýhodněnou cenu vylepšeny nadstandardní výbavou - nosiči, plexi, bílými boky pneu atd.
Ve stejné karoserii nabízí výrobce i menší motor 125 ccm, posléze přijde i 200i se vstřikováním, vždy jde o čtyřtaktní agregáty plnící aktuální motocyklové emisní normy Euro3. Záruka na stroje je dvouletá, náhradní díly skladuje indický výrobce v Itálii. Od české premiéry, která byla na Motosalonu počátkem března, se zatím našel žádný kupec. Možná ještě nenastala sezona, možná si motorkáři raději připlatí za originál. Právě z tohoto pohledu bude velmi zajímavé sledovat značku a její strategii i nadále.