Článek
Počátkem března mladoboleslavská automobilka představila svůj nový firemní design. Grafické ztvárnění připravila agentura "Syndicate Brand & Corporate Design AG“ z Hamburku. Nejdůležitější změna proběhla na hlavní části loga – okřídleném šípu, který je v novém provedení podstatně větší. Odstín zeleného okřídleného šípu se změnil na světlejší zelenou.
Současně byl moderním způsobem pozměněn i kruh kolem okřídleného šípu; ten je nyní v chromovém provedení, zatímco dosud byl černý. Nápis „ŠKODA AUTO” se už nenachází v kruhu jako dosud.
Další změnou je nové písmo „ŠKODA PRO“. Bylo vyvinuto výrobcem písem „Mota Italic”. Také vzhled všech zastoupení značky Škoda se v budoucnu postupně změní. Na vozech bude nové logo od roku 2012.
Nové logo, umístěné na přední hraně kapoty a na zádi vozu, bude provedeno v kombinaci černé barvy a chromu. Okřídlený šíp má barvu chromu namísto zelené. Kulatý emblém, v jehož středu je šíp umístěn, má chromovou povrchovou úpravu. Vavřínový věnec a nápis ŠKODA se na budoucím logu již neobjevuje.
Jak se nové logo líbí českým grafikům a designérům? |
Pavel Zelenka, studio Marvil
“Nové logo Škoda Auto si zaslouží pochvalu za zjednodušení tvaru, změnu proporce ve prospěch šípu a odstranění nápisu z vnějšího okruží. Nejvíce ale změna prospěje emblému na masce vozu, který je nově proveden jen z chromu bez křiklavé zelené a bez archaických vavřínů.
Rozpaky ale budí nízká úroveň řemeslného zpracování. Tvar šípu je u tištěné podoby loga deformován necitlivě zpracovaným 3D efektem, vysoký kontrast odlesků vypadá nevěrohodně a zejména v malých velikostech dochází ke zhoršení čitelnosti loga. Zakončení per v křídle šípu nijak nenavazuje na linii okruží, takže symbol nepůsobí harmonicky. Nejméně povedenou součástí značky je typografie: postrádá osobitost i eleganci, a písmeno Š prozrazuje, že jej nekreslil zručný typograf. Ale přes všechny výhrady je nová podoba značky určitě krok správným směrem.”
Filip Blažek, Designiq – studio grafického designu
“Design pro automobilky stojí podle mě úplně mimo dění v grafickém designu, má svá vlastní pravidla a řešení. Do hry vstupují i dlouhodobé záměry koncernů, záměrné ovlivňování pozice značek atd.
Vítám odstranění lemování symbolu okřídleného šípu, výsledný motiv působí jasněji a elegantněji. Nicméně konkrétní 3D provedení mi přijde velmi amatérské, kvůli čemuž pak vytištěné logo působí lacině a nedůvěryhodně. Naopak na kapotách vozů vypadá nové řešení mnohem lépe, než předchozí verze.”
Radek Laube, šéfredaktor AutoDesign
„Z toho, co jsem měl možnost vidět, tak zatím úplně nadšený nejsem. Chápu, že je nyní velkým trendem (zvlášť mezi automobilkami) mít trojrozměrné logo, ale reliéf, který nyní má nejen kruh, ale i samotný okřídlený šíp, mi přijde zbytečný. Logo se tím stává méně čitelné a množství odlesků působí zmatečně. Pokud jej dáme do souvislosti s novým tvaroslovím Škody, které si zakládá na přesných a precizních linkách, tak bych řekl, že je to skoro až v rozporu. Když si však odmyslím zmíněný 3D efekt, tak logo skutečně omládlo a získalo na lehkosti i dynamice a je celkově prosvětlenější. Zároveň však neztratilo svou historii, což je určitě dobře.“
Ondřej Lazar Krynek, grafik serveru Novinky.cz
"Redesign značky Škoda jde s dobou, která je ve znamení zjednodušování a třetího prostoru. Současná verze působí na vizuálech díky snaze o plastičnost trochu kýčověji, než u jiných automobilek. Zvlášť dobře nepůsobí ani poměrně obyčejná typografie nápisu ŠKODA. Je tu velká naděje, že další symbol automobilky za dalších dvacet let bude zcela oproštěn o kruh a vznikne povedenější a ještě jednodušší verze samotného symbolu okřídleného šípu."
Petr Ludwig, hlavní konzultant Moderní firma
„Největší změnu prodělal samotný okřídlený šíp, který je oproti původní variantě loga větší a používá jiný odstín zelené. Tyto dvě skutečnosti by byly samy o sobě v naprostém pořádku, designéři by ale museli použít odstín výraznější a světlejší, tedy takový, který upoutá pozornost.
Ještě větší problém je „chromované“ lemování jak okřídleného šípu samotného, tak kruhu kolem něj. Tento „efekt“ dělá logo prakticky nepoužitelným, lemování navíc znak opticky deformuje. Využití na bílém podkladu je téměř nemožné, z loga se stává jen těžko identifikovatelný černo-zelený flek, což je dobře patrné například v hlavičce oficiálních stránek Škoda Auto, které na re-branding pružně zareagovaly. Na tmavém podkladu je pak použití loga skoro nepředstavitelné. Zvolená typografie špatný dojem už jen podtrhuje.
Co hodnotím pozitivně, je skutečnost, že z loga zmizel nápis Škoda Auto. Okřídlený šíp je na světovém automobilovém trhu tak signifikantní značkou, že jeho doplňování popisem je zbytečné.“