Článek
Byli by tak zřejmě první v České republice. "Myslím, že můžu říci, že v ČR žádná taková motorka nejezdí. A jestli ano, tak si ji někdo postavil doma přímo na tělo a jezdí s ní kolem garáže," uvedl.
Základním prvkem kromě kompletně ručního řazení a brzdění jsou stabilizační kolečka s vlastním motorkem u zadního kola. Když motorka stojí v klidu, jsou kolečka spuštěna, a udržují tak rovnováhu místo motorkáře-vozíčkáře, který se nemůže opírat o nohu. Při rozjezdu se pak kolečka zasunou, a nebrání tak klopení stroje do zatáčky. Naopak při zastavení motorky se zase automaticky vysunou. Handicapovaný motorkář na ni může nasednout a vysednout.
"Chtěli jsme dokázat, že vozíčkář a motorkář jde dohromady," podotkl Suchánek. Cílem projektu je umožnit i ostatním vozíčkářům a jejich přátelům nepříliš složitou úpravu jakékoliv motorky. V tomto případě lidé ze sdružení upravili Yamahu o obsahu motoru 250 kubických centimetrů. Zatím je úprava motorky stála zhruba 70 000 korun, v budoucnu, až bude jasné, což vše je potřeba, by to ale mohlo být prý méně.
Upravit motorku pro handicapované Suchánka napadlo, neboť dva jeho kamarádi - a spoluzakladatelé sdružení Adrenalin bez bariér - jsou vozíčkáři. Zatímco on sám se mohl od mládí na motorce prohánět, jeho kamarádi se s ním na společnou výpravu na vlastních strojích vypravit nemohli.
"Kluci nejezdili a já na motorce jezdil. Tak jsme došli k tomu, že bychom chtěli jezdit všichni. A hledali jsme po světě, jestli existuje alternativa jezdit na jednostopé motorce i pro vozíčkáře. To jsme na internetu našli," zavzpomínal Suchánek na začátek projektu.
Někteří odborníci jsou ale skeptičtí a míní, že pro vozíčkáře jsou mnohem vhodnější motocykly v podobě tříkolek a čtyřkolek. U nich odpadá problém se stabilitou, řekl tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA) Pavel Tunkl. Tříkolové motocykly a stále více populárnější čtyřkolky už čeští vozíčkáři využívají. Naopak podle údajů SDA žádný jednostopý motocykl upravený pro vozíčkáře zatím zřejmě nikdo ze zahraničí do Česka nedovezl.
"To je otázka, jestli udrží stabilitu na dvou kolech. Rozhodně by to nebyla velká výroba, spíše malá, kusová. A otázka je, jestli to ministerstvo schválí do provozu," míní Tunkl. Každopádně bude každá taková motorka ryze individuální záležitostí ušitou na míru konkrétnímu vozíčkáři podle toho, jaké postižení má. Sám by ale vozíčkářům spíše doporučoval pro požitek z jízdy na silnici i v terénu právě tříkolky a čtyřkolky.